”Målet med tilbuddet i Læsekompetencecenter Frederiksberg er, at eleverne får mulighed for at udvikle strategier, sådan at de på trods af deres skriftsprogsvanskeligheder kan inkluderes i almenområdet. Tilbuddet er sammensat, så eleven støttes i både at udvikle afkodningsstrategier og strategier ift. anvendelse af it-hjælpemidler, først og fremmest CD ord.” |
”Med CD ord kommer der imidlertid et stærkt fokus på en kompenserende tilgang; eleven vænnes til at få stavemåder forærende og bliver derved ikke trænet i stavning, som kan være med til at udvikle elevens afkodningsstrategier. Med Lytteskriver kan eleven også støttes i den del. Jeg tror dog, at det er vigtigt at holde sig for øje, hvordan CD ord og Lytteskriver/staver kan supplere hinanden: Hvornår er det godt at bruge det ene værktøj, og hvornår passer det andet bedst?” |
”Det krævende arbejde med at finde den rette stavemåde, passer sig måske ikke altid til arbejdet med at skrive en længere tekst, men til gengæld kan lytteskriver/staver bruges i mere intensive skriveøvelser, hvor der er fokus på syntaks (fx sammenhæng mellem indhold og ords endelser) eller i procesorienterede skriveopgaver, hvor lytteskriver/staver kan bruges til at udarbejde en ordliste (ord som kan bruges i teksten).
Skriveropgaver af denne slags vil have et mere funktionelt fokus i stedet for at træne stavning som mere løsrevne aktiviteter. Det er vigtigt, at elever med ordblindhed også får mulighed for at arbejde med skrivning af meningsfulde tekster, samtidig med at fokus på det svære arbejde med den alfabetiske kode fastholdes.” |