De yngste elever i skolen bliver bedre til at skrive, når de kan høre, hvad de skriver, mens de skriver.
Når eleverne lytteskriver, får de lydstøtte under skrivningen, samtidig med at de eksperimenterer med stavningen ud fra deres eksisterende viden om skriftsproget.
Lytteskrivning er en metode til skriftsprogsundervisning af elever i 0., 1., 2. og 3. klasse samt ældre ordblinde elever og andre usikre læsere.
Metoden bygger på tre års didaktisk udviklingsarbejde, udført af Bent Saabye Jensen for Nationalt Videncenter for Læsning.
Panda Lytteskriver bygger på metoden Lytteskrivning. Programmet udvikler elevernes viden om bogstavlyde, bogstavernes betingede udtaler og stavemåder.
Panda Lytteskriver kan bruges til alle skrivetaktiviteter. Panda Lytteskriver findes til både pc, Chromebooks samt til IOS eller Android tablets. Når Panda Lytteskriver bruges på en pc er programmet en udvidelse til Google Chrome (Google extension), og kan bruges i Google Docs, eller i Office 365 on-line.
Når Panda Lytteskriver bruges på iPad eller anden tablet tilbydes samtidig hjælpeprogrammet Panda Træner. Her kan eleverne arbejde systematisk med bogstaver, bogstavlyde, syntese og stavetræning. Panda Træner evaluerer elevens kompetencer og angiver hvordan Panda Lytteskriver indstilles til den enkelte elev.
Panda Lytteskriver er et læringsprogram. Det er ikke et kompenserende hjælpemiddel. Målet med Lytteskrivning er, at øge elevernes viden om bogstaverne, deres betingede udtaler og stavemønstre.
En effektundersøgelse af metoden Lytteskrivning tyder på, at det har en markant positiv effekt på den skriftsproglige udvikling blandt eleverne, når de modtager lydstøtte under skrivningen.
En dansk Ph.d. afhandling af Stine Engmose fra 2019 dokumenterer evidens for bedre kvalitet i stavning når eleverne børnestaver med Lytteskrivning end ved traditionel undervisning.