Lytteskrivning er udviklet som en metode til indskolingselever i almenundervisning. Men Læsekonsulent Mette Anker, Frederiksberg Kommune, ser, efter et undervisningsforløb i 2017, et potentiale i forhold til de ordblinde elever.
”Målet med tilbuddet i Læsekompetencecenter Frederiksberg er, at eleverne får mulighed for at udvikle strategier, sådan at de på trods af deres skriftsprogsvanskeligheder kan inkluderes i almenområdet. Tilbuddet er sammensat, så eleven støttes i både at udvikle afkodningsstrategier og strategier ift. anvendelse af it-hjælpemidler.” |
”Det krævende arbejde med at finde den rette stavemåde, passer sig måske ikke altid til arbejdet med at skrive en længere tekst, men til gengæld kan Lytteskrivning bruges i mere intensive skriveøvelser, hvor der er fokus på syntaks (fx sammenhæng mellem indhold og ords endelser) eller i procesorienterede skriveopgaver, hvor Lytteskrivning kan bruges til at udarbejde en ordliste (ord som kan bruges i teksten).
Skriveropgaver af denne slags vil have et mere funktionelt fokus i stedet for at træne stavning som mere løsrevne aktiviteter. Det er vigtigt, at elever med ordblindhed også får mulighed for at arbejde med skrivning af meningsfulde tekster, samtidig med at fokus på det svære arbejde med den alfabetiske kode fastholdes.” |
SAABYE/v Bent Saabye Jensen,
Sjølundsparken 4, 3150 Hellebæk tlf.: 29 44 26 92, email: saabye.mail@gmail.com Privatlivspolitik |