Lytteskrivning
  • Forside
  • Panda Lytteskriver
  • Dansk Lytteskrivning
  • Bestil Panda Lytteskriver
  • Bestil Dansk Lytteskrivning
Billede
:
Billede
Lytteskrivning er udviklet som en metode til indskolingselever i almenundervisning. Men Læsekonsulent Mette Anker, Frederiksberg Kommune, ser, efter et undervisningsforløb i 2017, et potentiale i forhold til de ordblinde elever​.


​”Målet med tilbuddet i Læsekompetencecenter Frederiksberg er, at eleverne får mulighed for at udvikle strategier, sådan at de på trods af deres skriftsprogsvanskeligheder kan inkluderes i almenområdet. Tilbuddet er sammensat, så eleven støttes i både at udvikle afkodningsstrategier og strategier ift. anvendelse af it-hjælpemidler.”
Eleverne brugte Lytteskrivning bl.a. til at skrive eventyr og til at beskrive en skulptur, de havde lavet af genbrugsmaterialer. Ordblinde elever er ofte vant til at bruge kompenserende læse og skrive teknologi. Men Dansk Lytteskrivning er en helt andet type program. Det har et andet formål og andre funktioner. Mette Anker fortsætter:

​”Med de kompenserende programmer vænnes eleverne til at få stavemåder forærende og bliver derved ikke trænet i stavning, som kan være med til at udvikle elevens afkodningsstrategier. Med Lytteskrivning kan eleven også støttes i den del. Jeg tror dog, at det er vigtigt at holde sig for øje, hvordan de kompenserende programmer og Lytteskrivning kan supplere hinanden: Hvornår er det godt at bruge det ene værktøj, og hvornår passer det andet bedst?”
Billede
”Det krævende arbejde med at finde den rette stavemåde, passer sig måske ikke altid til arbejdet med at skrive en længere tekst, men til gengæld kan Lytteskrivning bruges i mere intensive skriveøvelser, hvor der er fokus på syntaks (fx sammenhæng mellem indhold og ords endelser) eller i procesorienterede skriveopgaver, hvor Lytteskrivning kan bruges til at udarbejde en ordliste (ord som kan bruges i teksten).
 
Skriveropgaver af denne slags vil have et mere funktionelt fokus i stedet for at træne stavning som mere løsrevne aktiviteter. Det er vigtigt, at elever med ordblindhed også får mulighed for at arbejde med skrivning af meningsfulde tekster, samtidig med at fokus på det svære arbejde med den alfabetiske kode fastholdes.”
i 2017 blev de ordblinde elever i 3. og 4. årgang tilbudt et 30 ugers forløb med særlig tilrettelagt undervisning på La Cours Vej Skole. Her undervistes en gruppe på ca. 10 elever af to lærere. Både lærere og elever har været glade for at arbejde med lytteskrivning. Tilbuddet til de ordblinde elever blev ændret det efterfølgende skoleår.. 
SAABYE/v Bent Saabye Jensen,      
Sjølundsparken 4, 3150 Hellebæk          
tlf.: 29 44 26 92,  
​
email: saabye.mail@gmail.com                                                 Privatlivspolitik  ​
Picture
  • Forside
  • Panda Lytteskriver
  • Dansk Lytteskrivning
  • Bestil Panda Lytteskriver
  • Bestil Dansk Lytteskrivning