Lytteskrivning i børnehaveklassen
Skolestart
Nummer nr. 4 august 2020
Skolestart
Nummer nr. 4 august 2020
Eleverne i 1.b hører, hvad de skriver
Folkeskolen
Nummer nr. 6 februar 2020
Folkeskolen
Nummer nr. 6 februar 2020

folkeskolen_lytteskrivning.pdf |
Forsker: Oplæsningsstøtte svarer til
massiv opbakning fra læreren
Folkeskolen
Nummer nr. 6 februar 2020
massiv opbakning fra læreren
Folkeskolen
Nummer nr. 6 februar 2020

folkeskolen_forsker.pdf |
Ny metode til skriftsprogsundervisning
af de yngste børn
Magasinet skolen
Nummer nr. 1 februar 2020
af de yngste børn
Magasinet skolen
Nummer nr. 1 februar 2020
Skrivning med lydstøtte
LÆSEPÆDAGOGEN
Nummer 4. september 2018
LÆSEPÆDAGOGEN
Nummer 4. september 2018
Lillehammer ved Oslo dannede ramme om STL+ konference d. 3. og 4. maj 2018 med deltagelse fra både Norge, Sverige og Danmark. STL+ står for at Skrive sig Til Læsning med lydstøtte. Metoden svarer til, hvad vi i Danmark kalder Lytteskrivning. Når eleverne lytteskriver, får de auditiv feedback på det, de skriver. De kan høre, hvad de skriver, mens de skriver.
Bent Saabye Jensen deltog i konferencen med en forelæsning om sit arbejde med Lytteskrivning i Danmark. Han har samlet indtryk fra konferencen og reflekterer i artiklen over sammenhænge mellem den norske STL+ og den danske Lytteskrivning.
Her kan du hente min tekstt til artiklen:
Bent Saabye Jensen deltog i konferencen med en forelæsning om sit arbejde med Lytteskrivning i Danmark. Han har samlet indtryk fra konferencen og reflekterer i artiklen over sammenhænge mellem den norske STL+ og den danske Lytteskrivning.
Her kan du hente min tekstt til artiklen:

skrivning_med_lydstøtte.pdf |
Lytteskrivning
LÆSEPÆDAGOGEN
Nummer 2. april 2017
LÆSEPÆDAGOGEN
Nummer 2. april 2017

læsepædagogen-2-2017.pdf |
Lytteskrivning
Dansklærerforeningens tidsskrift DANSK 1 bringer en artikel om Lytteskrivning 6. marts 2017.
Dansklærerforeningens tidsskrift DANSK 1 bringer en artikel om Lytteskrivning 6. marts 2017.
Lytteskrivning
Hvad er Lytteskrivning? Faglig tekst om Lytteskrivning fra Danmarks Læringsfestival
Hvad er Lytteskrivning? Faglig tekst om Lytteskrivning fra Danmarks Læringsfestival

fagtekst_om_lytteskrivning_a5.pdf |
Opdagende skrivning med auditiv feedback
Evaluering af de to pilotprojekter.
Bent Saabye Jensen & Stine Engmose
Nationalt Videncenter for Læsning har tidligere gennem to pilotprojekter afprøvet og undersøgt OS+teknologiens muligheder for at anvende læseteknologi som et stilladserende redskab i skriftsprogsundervisningen på begyndertrinnet.
Evaluering af de to pilotprojekter.
Bent Saabye Jensen & Stine Engmose
Nationalt Videncenter for Læsning har tidligere gennem to pilotprojekter afprøvet og undersøgt OS+teknologiens muligheder for at anvende læseteknologi som et stilladserende redskab i skriftsprogsundervisningen på begyndertrinnet.

os__plus_evaluering_rapport.pdf |
Lytteskrivning
Bedre skriveudvikling med auditiv feedback i skriveprocessen - en effektundersøgelse
Bent Saabye Jensen
Undersøgelsens resultater tyder på, at det har en positiv til markant positiv effekt på den skriftsproglige udvikling blandt elever i 1. klasse, når de modtager auditiv feedback på deres skriveforsøg:
Bedre skriveudvikling med auditiv feedback i skriveprocessen - en effektundersøgelse
Bent Saabye Jensen
Undersøgelsens resultater tyder på, at det har en positiv til markant positiv effekt på den skriftsproglige udvikling blandt elever i 1. klasse, når de modtager auditiv feedback på deres skriveforsøg:
- Elever, som i 1. klasse har et usikkert bogstavkendskab, får styrket deres kendskab til bogstavernes navne og standardlyde betydeligt, når de kan høre disse, mens de skriver.
- Viden om og beherskelsen af det alfabetiske princip styrkes tydeligt i interventionsgruppen i forhold til kontrolgruppen.
- Undersøgelsen tyder på, at skrivning med auditiv feedback har en markant positiv effekt på elevernes viden om lydfølgeregler og ortografiske konventioner.

lytteskrivning__rapport.pdf |
OS+
-Opdagende skrivning med auditiv feedback
Bent Saabye Jensen og Stine Engmose
Viden om Literacy Nr. 16 - 2014
Nationalt Videncenter for Læsning.
-Opdagende skrivning med auditiv feedback
Bent Saabye Jensen og Stine Engmose
Viden om Literacy Nr. 16 - 2014
Nationalt Videncenter for Læsning.

os__bent-saabye-jensen_stine-engmose.pdf |
Artikel i Folkeskolen
Skolens yngste elever bliver bedre til at skrive, når de kan høre bogstavlydene, mens de eksperimenterer sig gennem selvskrevne tekster. Det viser et treårigt projekt med lytteskrivning. Også ordblinde elever kan få glæde af metoden.

folkeskolen160701.pdf |