Baggrunden for metoden Lytteskrivning er to pilotprojekter samt en effektundersøgelse. Pilotprojekterne er gennemført af Bent Saabye Jensen og Stine Engmose. Effektundersøgelsen er gennemført af Bent Saabye Jensen. Alle tre projekter er udført for Nationalt Videncenter for Læsning. Du finder rapport om Pilotprojekterne her.
Her under kan du læse om to danske undersøgelser, som fokuserer på Lytteskrivning. Stine Fuglsangs Ph.d. afhandling (IT)-Støttet Børnestavning fra 2019 beskæftiger sig med børnehaveklasseelevers stavning af enkelt ord. Undersøgelsen sammenligner effekten ved tre forskellige støtteformer her under lydstøtte. Effektundersøgelsen Lytteskrivning af Bent Saabye Jensen beskæftiger sig med elever i 1. klasse og effekten ved at lytteskrive frie tekster.
Her under kan du læse om to danske undersøgelser, som fokuserer på Lytteskrivning. Stine Fuglsangs Ph.d. afhandling (IT)-Støttet Børnestavning fra 2019 beskæftiger sig med børnehaveklasseelevers stavning af enkelt ord. Undersøgelsen sammenligner effekten ved tre forskellige støtteformer her under lydstøtte. Effektundersøgelsen Lytteskrivning af Bent Saabye Jensen beskæftiger sig med elever i 1. klasse og effekten ved at lytteskrive frie tekster.
(IT)-STØTTET BØRNESTAVNING.
Stine Fuglsangs Ph.d. afhandling skaber ny viden om lydstøttet børnestavning
Resultaterne om effekten af børnestavning med lydstøtte er banebrydende og overraskende .
Elever som børnestaver med IT-støtte (Lytteskrivning) staver generelt signifikant bedre end elever, som modtager traditionel undervisning i børnehaveklassen.
Undersøgelsen viser, at børnestavning med Lytteskrivning har potentiale som undervisningsmetode, der kan forbedre den fonologiske kvalitet i elevernes stavning.
Den fonologiske kvalitet i børnenes stavning er udtryk for børnenes anvendelse af det alfabetiske princip. Resultaterne i undersøgelsen viser samlet set entydig evidens for, at børnestavning med Lytteskrivning, i sammenligning med relevant traditionel undervisning, giver bedre kvalitet i børnenes stavning af såvel trænede som utrænede ord.
Download afhandlingen (IT)-STØTTET BØRNESTAVNING
Elever som børnestaver med IT-støtte (Lytteskrivning) staver generelt signifikant bedre end elever, som modtager traditionel undervisning i børnehaveklassen.
Undersøgelsen viser, at børnestavning med Lytteskrivning har potentiale som undervisningsmetode, der kan forbedre den fonologiske kvalitet i elevernes stavning.
Den fonologiske kvalitet i børnenes stavning er udtryk for børnenes anvendelse af det alfabetiske princip. Resultaterne i undersøgelsen viser samlet set entydig evidens for, at børnestavning med Lytteskrivning, i sammenligning med relevant traditionel undervisning, giver bedre kvalitet i børnenes stavning af såvel trænede som utrænede ord.
Download afhandlingen (IT)-STØTTET BØRNESTAVNING

it_stottet_bornestavning_191012__stineengmose_final2_gråtone.pdf |
Bedre skrivning med auditiv feedback i skriveprocessen
I september 2015 udgav Nationalt Videncenter for Læsning rapporten Lytteskrivning - bedre skriveudvikling med auditiv feedback i skriveprocessen? - En effektundersøgelse, (Bent Saabye Jensen).
Undersøgelsens resultater tyder på, at det har en positiv til markant positiv effekt på den skriftsproglige udvikling blandt elever i 1. klasse, når de modtager lydstøtte, når de skriver.
Bogstavkendskab
Elever, som i 1. klasse har et usikkert bogstavkendskab, får styrket deres kendskab til bogstavernes navne og standardlyde betydeligt, når de kan høre disse, mens de skriver.
Det alfabetiske princip
Viden om og beherskelsen af det alfabetiske princip styrkes tydeligt i interventionsgruppen i forhold til kontrolgruppen.
Ordlæsning og ordstavning
Undersøgelsen tyder på, at det at modtage lydstøtte under skriveprocessen har en væsentlig effekt på ordlæsning og nonordslæsning samt ordstavning og nonordsstavning både for de sikre og de usikre elever.
Beherskelse af lydfølgeregler og ortografiske konventioner
Undersøgelsen tyder på, at skrivning med lydstøtte har en markant positiv effekt på elevernes viden om lydfølgeregler og ortografiske konventioner.
Undersøgelsens resultater tyder på, at det har en positiv til markant positiv effekt på den skriftsproglige udvikling blandt elever i 1. klasse, når de modtager lydstøtte, når de skriver.
Bogstavkendskab
Elever, som i 1. klasse har et usikkert bogstavkendskab, får styrket deres kendskab til bogstavernes navne og standardlyde betydeligt, når de kan høre disse, mens de skriver.
Det alfabetiske princip
Viden om og beherskelsen af det alfabetiske princip styrkes tydeligt i interventionsgruppen i forhold til kontrolgruppen.
Ordlæsning og ordstavning
Undersøgelsen tyder på, at det at modtage lydstøtte under skriveprocessen har en væsentlig effekt på ordlæsning og nonordslæsning samt ordstavning og nonordsstavning både for de sikre og de usikre elever.
Beherskelse af lydfølgeregler og ortografiske konventioner
Undersøgelsen tyder på, at skrivning med lydstøtte har en markant positiv effekt på elevernes viden om lydfølgeregler og ortografiske konventioner.

Download rapporten her
Lytteskrivning - bedre skriveudvikling med auditiv feedback
- en effektundersøgelse
Bent saabye Jensen
For Nationalt Videncenter for Læsning.
Lytteskrivning - bedre skriveudvikling med auditiv feedback
- en effektundersøgelse
Bent saabye Jensen
For Nationalt Videncenter for Læsning.

lytteskrivning__rapport.pdf |